دامین چیست؟ تاثیر دامنه بر سئو

دامین چیست

تاثیر دامنه بر سئو جزو اولین مفاهیمی است که باید در حوزه سئوی سایت با آن آشنا باشید. چراکه انتخاب نام و نوع دامنه جزو اولین کارهای راه اندازی یک وب سایت است. هر چند که تقریباً با هر دامنه ای می توان سئوی موفقی داشت؛ اما اگر می خواهید از همین اول همه چیز را طبق اصول سئو پیش ببرید، در این راهنما همراه ما باشید. اینجا با هم می بینیم که دامین چیست و چگونه یک نام دامنه سئوپسند انتخاب کنیم.

دامین چیست؟

Domain یا همان دامنه، آدرس یونیک وب سایت شما در دنیای وب است. دامنه ها از چند بخش اصلی تشکیل شده اند که در تصویر زیر می بینید:

  • پروتکل: پروتکلی است که برای انتقال داده ها استفاده می شود. پروتکل HTTPS یک بستر امن محسوب می شود؛ اما پروتکل HTTP جزو روش های نامعتبر است.
  • زیر دامنه: WWW که قبل از دامنه می آید و مخفف عبارت World Wide Web است. ضمناً اگر بخواهید یک زیر دامنه اختصاصی برای سایتتان بسازید، باید کلمه مربوط به زیر دامنه را بین WWW و نام دامنه قرار دهید. مثل: support.website.com که می تواند آدرس پشتیبانی سایتتان باشد. در کل زیر دامنه را می توانید بعداً به سایتتان اضافه کنید. بنابراین موقع انتخاب دامنه لازم نیست در مورد آن فکر کنید.
  • نام دامنه: نام دامین فقط به قسمتی از URL وب سایت گفته می شود که بین www و TLD قرار دارد. بنابراین از این به بعد هر وقت گفتیم نام دامنه، منظورمان فقط همین قسمت است.
  • ریشه دامنه: به ترکیب نام دامنه و TLD اصطلاحاً ریشه یا Root دامنه می گویند. این ریشه تقریباً در همه سایت ها، به آدرس صفحه اصلی سایت اشاره دارد. سایر صفحات نیز ترکیبی از ریشه با فولدر یا زیردامنه هستند. لازم به ذکر است که هیچ دو وب سایتی ریشه یکسانی ندارند.
  • TLD: Top Level Domain یا دامنه سطح بالا که به آن پسوند دامنه هم می گویند؛ مانند .Com، .ir، .edu و … .

تاثیر دامنه بر سئو

تاثیر دامنه بر سئو

اما حالا که می دانیم دامین چیست باید به سراغ تاثیر دامنه در سئو برویم که در مبحث جداگانه ای تحت عنوان «سئوی دامنه» بررسی می شود. سئوی دامنه دقیقاً مربوط به این است که یک دامنه سئوپسند را برای سایتمان انتخاب کنیم.

به طور کلی وقتی صحبت از رابطه دامنه و سئوست، باید این رابطه را از چند زاویه بررسی کنیم. ما قبلاً سایر زوایا را در وبلاگ ریراکو سئو بررسی کرده ایم و حالا می خواهیم به طور ویژه روی تاثیر نام دامنه بر سئو تمرکز کنیم.

این زوایا شامل موارد زیر هستند که می توانید در مجله ریراکو سئو درباره آنها بخوانید:

تاثیر دامنه بر سئو در گذشته

و اما برسیم به تاثیر نام دامنه در سئو … . اول از همه باید پاسخ این سؤال همیشگی را بدهیم: “آیا نام دامنه روی سئو تاثیر دارد؟”. پاسخ مثبت است. نام دامنه یکی از فاکتورهایی است که روی سئو تاثیر دارد. اما آیا این فاکتور جزو اولویت هاست؟ خیر!

در سال های دور، اگر نام دامنه ای شامل کلمه کلیدی محبوب همان حوزه بود، آن دامنه شانس بسیار زیادی برای رسیدن به رتبه های برتر داشت. به همین دلیل هم اکثر متخصصین سئو کلمه کلیدی را در نام دامنه می گنجاندند. اما خب گوگلِ امروز، گوگلِ آن روزها نیست!

تاثیر دامنه بر سئو در حال حاضر

گوگل به مرور زمان کم کم الگوریتم هایش را ارتقا داد تا از فاکتورهایی سطحی مثل نام دامنه، به فاکتورهای عمیق تری برسد. بنابراین امروز محتوای باکیفیت، بک لینک های باکیفیت، سریع بودن سایت و … بسیار مهم تر از نام دامنه هستند. اما بیایید کمی دقیق تر درباره اهمیت امروزی نام دامنه صحبت کنیم.

نام دامنه می تواند طوری انتخاب شود که توجه گوگل و کاربران را جلب کند؛ اما به تنهایی نمی تواند رتبه شما را ارتقا دهد. از طرفی اگر نام دامنه خوبی نداشته باشید، ولی روی بخش های دیگر سئوی سایتتان به خوبی کار کنید، این دامنه نامناسب نمی تواند مانع شما برای رسیدن به رتبه های برتر باشد!

بنابراین اصولاً این روزها دامین و نام دامنه جزو فاکتورهایی نیستند که بخواهید نگرانشان باشید. اما اگر مایلید که تمام اصول سئو را در وب سایتتان رعایت کنید، می توانید نام دامنه را هم طبق استانداردها انتخاب کنید. این کار می تواند قدم کوچکی باشد که در کنار فاکتورهای مهم سئو، شما را به رتبه های برتر نزدیک کند.

انتخاب دامنه سئوپسند بر اساس تاثیر دامنه بر سئو

حالا باید ببینیم که چه نام دامنه ای سئوپسند است و ارتباط سئو و دامین چیست؟ در ادامه نکاتی که باید در انتخاب نام دامنه خود مد نظر قرار دهید را باهم مرور می کنیم.

نکته اول: استفاده از «کلمه کلیدی» یا «نام برند» در دامین؟

به طور کلی وقتی می خواهید نام دامنه را انتخاب کنید دو حالت سئوپسند وجود دارد که پیشنهاد می دهیم یکی از همین دو حالت را انتخاب کنید:

  1. گنجاندن کلمه کلیدی اصلی در نام دامنه
  2. گنجاندن نام برند در دامنه

1- کلمات کلیدی در نام دامنه

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، زمانی که سئو تازه متولد شده بود و برای اولین بار در سرتیتر اخبار قرار گرفته بود، انتخاب نام دامنه هایی که شامل کلمات کلیدی بودند، یک راه سریع و آسان برای گرفتن رتبه های بالای گوگل بود. گفتیم که امروزه دیگر اینطور نیست و فاکتورهای دیگری هستند که سایت ها را رتبه بندی می کنند.

با این حال، هنوز هم استفاده از کلمه کلیدی در نام دامنه می تواند ایده خوبی باشد؛ مثل buycarinsurance.com که دقیقاً به خرید بیمه ماشین اشاره دارد. با گنجاندن کلمه کلیدی در نام دامنه، به موتورهای جست و جو سیگنال خوبی می دهید که کسب و کارتان در چه حوزه ای است.

2- نام برند در نام دامنه

در مقابلِ دامنه های بالا، دامنه هایی هستند که حاوی هیچ کلمه کلیدی ای نیستند و فقط از نام برند ساخته شده اند؛ مثل WordPress.com  یا Amazon.com. این نوع دامنه ها می توانند کمک بزرگی برای برندسازی باشند.

کدام حالت بهتر است؟

در حال حاضر طبق الگوریتم های گوگل، هر دوی این حالت ها در یک سطح قرار دارند. اما یک نکته مهم را گوشه ذهن داشته باشید. اگر می خواهید از حالت اول استفاده کنید و کلمات کلیدی را در نام دامنه خود بگنجانید، نباید عین کلمه کلیدی را استفاده کنید. یعنی چه؟ یعنی مثلاً از دامنه ای مثل car insurance.com که فقط شامل کلمه کلیدی بیمه ماشین است استفاده نکنید. چرا؟

گوگل دامنه هایی را که در آنها عیناً کلمه کلیدی به کار رفته را به عنوان هرزنامه می شناسد. به این دامنه ها EMD (Exact Match Domains) می گویند و بهتر است از آنها اجتناب شود.

پس راه حل چیست؟ این که از یکی از سه روش زیر برای انتخاب نام دامنه استفاده کنید تا بیشترین بهره را از تاثیر دامنه بر سئو ببرید:

  • استفاده از کلمه کلیدی جزئی در ترکیب با کلمات کلیدی. هدف از این کار این است که دامنه عیناً مثل یک کلمه کلیدی نباشد. مثلاً com هم به کلمه کلیدی «Search engine optimization» نزدیک است و هم دقیقاً مثل آن نیست.
  • استفاده از نام برند به تنهایی در نام دامنه.
  • بهترین حالت: ترکیب نام برند و کلمه کلیدی اصلی؛ مثل com. البته نام این برند به تنهایی ریراکو سئو است. اما اگر کلمه کلیدی اصلی شما در نام برندتان نیست هم می توانید از همین فرمول استفاده کنید و نام برندتان را با کلمه کلیدی اصلی حوزه خود ترکیب کنید (مثل giuliofashion.com که متعلق به برند Giulio است).

نکته دوم: از یک نام کوتاه استفاده کنید

فایده کوتاه بودن دامین چیست؟ دامنه های مختصر و مفید، می توانند نشانه قدرتمند و حرفه ای بودن باشند. البته طول دامنه تاثیری بر جایگاه آن در موتورهای جست و جو و به خصوص گوگل ندارد؛ اما این نام های کوتاه هم خواندنشان برای کاربران راحت تر است و هم به اشتراک گذاریشان.

در حالت ایدئال بهتر است نام دامنه را نهایتاً در سه کلمه خلاصه کنید. تحقیقات نشان می دهند که میانگین طول دامنه وب سایت ها 13 کاراکتر است (هر حرف یا علامت یک کاراکتر محسوب می شود). البته همانطور که می دانید این 13 کاراکتر به غیر از کاراکترهای WWW و پسوند دامنه هستند و فقط به نام دامنه اشاره دارند. ضمناً این عدد برای 500 وب سایت محبوب دنیا، به 7 کاراکتر محدود می شود!

طول دامنه محبوب ترین وب سایت های دنیا

در حال حاضر بیشتر نام های تک کلمه ای، به خصوص در حوزه های رقابتی و محبوب انتخاب شده اند. اما نام های دو یا سه کلمه ای زیادی هستند که هنوز می توانید آنها را برای خود انتخاب کنید.

نکته سوم: نامی را انتخاب کنید که راحت حفظ شود

این که کاربران بتوانند دامنه را راحت حفظ کنند، یکی از مهم ترین ابعاد تاثیر دامنه بر سئو محسوب می شود. چون در این صورت وقتی نام شما را برای بار دوم و دفعات بعدی در نتایج گوگل می بینند، یادشان هست که قبلاً هم شما را دیده اند و راحت تر اعتماد می کنند.

از طرف دیگر، اگر نام ساده ای داشته باشید که تایپش راحت باشد، ترافیک مستقیم بیشتری خواهید داشت. منظور از ترافیک مستقیم کاربرانی است که آدرس شما را مستقیماً در مرورگرشان تایپ می کنند.

بنابراین یادتان باشد که تا جای ممکن کلماتی را انتخاب کنید که املای واضح و ثابتی دارند. همینطور تا جای ممکن از کاراکترهای خاص در دامنه خود استفاده نکنید. حتی از کاراکترهایی مثل خط تیره هم دوری کنید. چون ممکن کاربران کاراکترهای Dash و Underscore (- و _)  را باهم اشتباه بگیرند و پیدا کردنتان برایشان سخت شود.

توجه: اگر حتماً باید از یکی از این کاراکترها استفاده کنید، Dash (-) را انتخاب کنید. چون Underscore ممکن است روی خطی که بعضی جاها زیر لینک ها کشیده می شود قرار بگیرد و خواناییش به مشکل بر بخورد.

جالب است بدانید که «Karl Ulrich» مدیر کارآفرینی «Wharton» یک مطالعه تحقیقاتی فشرده پیرامون شواهد تجربی دامنه های وب سایت ها انجام داد. طبق این تحقیق:

  • هر یک کاراکتر اضافه در دامنه، باعث 2 درصد کاهش ترافیک مستقیم آن سایت می شود.
  • دامنه هایی که ساده تر هستند و در آن از خط تیره (_) استفاده نشده، کمتر دچار جریمه های ترافیکی می شوند.
  • تکرار حروف صدادار(A، E، I، O و U) یا همخوان در نام دامنه، احتمال قرار گرفتن در رتبه های پایین تر را بیشتر می کند.

نکته چهارم: تا جای ممکن از فولدر و زیرفولدر به جای زیر دامنه استفاده کنید

فرض کنید می خواهید آدرس وبلاگ سایتتان را تعیین کنید. برای این کار دو انتخاب دارید:

  • انتقال وبلاگ به زیر دامنه: blog.website.com
  • انتقال وبلاگ به یک فولدر جداگانه: website.com/blog

استفاده از روش دوم برای سئو بهتر است روش اول است. البته یک استثناء وجود دارد! اگر وب سایت چند زبانه دارید، می توانید نسخه زبان های متفاوت را به زیر دامنه (حالت اول) ببرید. اما برای سایر صفحات بهتر است از روش دوم استفاده کنید.

نکته آخر درباره تاثیر دامنه بر سئو

حالا که می دانیم دامین چیست و چه نام هایی سئوپسند هستند، به عنوان آخرین نکته پیشنهاد می دهیم که نام دامنه چند رقیب برتر خود را بررسی کنید و از آنها ایده بگیرید. اما سعی کنید دامنه ای را انتخاب کنید که شبیه به آنها نبوده و منحصر به فرد باشد. چون اگر دامنه ها شبیه به هم باشند، ممکن است کاربران به اشتباه وارد سایت رقیبتان شوند.

باید اشاره کنیم که برای پیدا کردن رقبای خود می توانید از ابزارهایی مانند Moz.com استفاده کنید. در این ابزار یکی از دامنه های رقیب خود را وارد می کنید و لیستی از رقبای آن که در واقع رقبای شما هستند را تحویل می گیرید.

شما چه پیشنهادی برای انتخاب یک نام دامنه سئوپسند دارید؟ خوشحال می شویم که در قسمت نظرات با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

امتیاز

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *